The words you are searching are inside this book. To get more targeted content, please make full-text search by clicking here.
Discover the best professional documents and content resources in AnyFlip Document Base.
Search
Published by NASREEN SOBIRAH BINTI SHARIFFUDDIN Moe, 2020-05-09 10:03:56

Copy of tadabur quran

Copy of tadabur quran

TADABBUR AL-QURAN 30 JUZUK TINGKATAN 4
PANITIA PENDIDIKAN ISLAM

NAMA : NASREEN SOBIRAH BT. SHARIFFUDDIN
KELAS : 4 JANNATUL NAIM
LOKASI : Pn. SITI AIDA Bt. IBRAHIM

“ CARA MATI KITA DITENTUKAN DENGAN CARA HIDUP KITA “

surah Al-Fatihah Juzuk 1

- surah pembukaan. Menceritakan adab untuk mendapat petunjuk Allah .

- surah yg merumuskan 113 surah lain.

- sepatutnya lagi banyak solat lagi kita faham dgn surah ini.

- perhatikan kebesaran Allah di bumi...

- menerangkan cara betul untuk beribadah..

surah albaqarah
- 5 ayat pertama golongan org beriman.
- seterusnya pasal orang kafir.
- karenah bani israel yg tak taat dgn nabi musa as.
- pertembungan org yang beriman dgn org kafir..
- pertembungan org yg beriman dgn syaitan sejak hari 1st manusia diciptakan

Juzuk 2

- pemindahan kiblat dari baitul maqdis ke kaabah..
- orang musyrikin mekah terlalu bergantung dgn org yahudi ketika itu..
- Islam bukanlah untuk menjatuhkan mekkah tapi nak menaikkan mekkah semula.
- Allah terangkan beberapa hukum untuk beribadah bgi org beriman.

haji
perintah haji awal tapi Nabi Muhammad laksanakan agak lewat
kerana Nabi tahu kita akan dpt buat ibadah bukan lgi berperang.

puasa
ramadhan dtg dgn 2 keadaan. org yg berpuasa dgn org
memasuki bulan ramadhan lain2 ganjaran.

talut dan jalut
kualiti lebih penting drpd kuantiti. talut sikit tapi kualiti jdi dorg menang..

Juzuk 3

ayat kursi ( ayat 255 ) ade 9 waqaf kecil .
1. Allah menceritakan pasal diriNya. letak 2 nama Allah. ‫اﻟﺣﻲ اﻟﻘﯾوم‬
9. Allah letak lagi 2 nama di hujung. ‫اﻟﻌﻠﻲ اﻟﻌظﯾم‬

2. Allah tidak mengantuk usahkan tidur
8. Tidak menjadi keberatan untuk Allah menjaga kedua-duanya ☁

3. yg memiliki segala di ☁ 7. luasnya kursi Allah. ‫اﻟﻣﻠك اﻟﻣﻠك‬

4. kita berhak dpt pertolongan dgn izin
6. kita hanya akan tahu bila Allah berkehendak untuk kita tahu perkara itu

5. Allah mengetahui apa yg ada di hadapan dan di belakang…
sentiasa dipertemukan depan dan blakang.

surah ali imran Juzuk 3

- untuk kita jadi dimuliakan mcm keluarga imran, kita kena berpegang teguh atau
beriman dengan Allah dan al kitab.

- fasa 30 ayat awal. pentingnya kita persiapkan rohani untuk jdi muslim yg berjaya.

- 30 ayat seterusnya. pentingnya cara menguruskan kemenangan bukan bagaimana
hendak capai kemenangan.

- Allah tekankan ttg keimanan, melazimi doa2 dikuatkan iman

Juzuk 4

surah ali imran

- sirah nabi dalam perang uhud

- kisah keluarga imran yg diuji allah untuk menerima takdir

- apa yg manusia katakan kekalahan sebenarnya kemenangan di sisi Allah

- semua itu takdir Allah yg perlu dipandang dgn kebaikan.

- komentar Allah berunsurkan pujian

- mereka kata itu mati katak kerana mati dalam perang. padahal itu mati syahid di sisi
Allah.. Allah turunkan ayat itu untuk betulkan pemikiran para sahabat.

- bermula dgn doa berakhir dgn doa

surah an nisa Juzuk 5

- pemimpin bukan sahaja kena tengok kealimannya tapi tengok juga kebajikannya
terhadap kaum perempuan.

- setiap laki dan perempuan ada kelebihan masing-masing.

- hukum hakam dan adab dalam ulama

- wanita berfungsi untuk melahirkan khalifah

- apa erti seorang lelaki jika tidak belajar erti kasih sayang daripada seorang wanita.
- amat berkaitan dgn surah ali imran.ali imran betulkan akidah annisa betulkan feqah.

surah al maidah Juzuk 6

kewajipan menepati janji keimanan kepada kitab
- Allah terangkan golongan org munafik. kitab taurat injil dan AlQuran. selain
beriman, kita kena amalkan apa yang
kisah korban anak nabi adam. terkandung dalam kitab.
-yg tak diterima korban itu perlu redha.

hukum hakam.
- Allah haramkan bangkai, daging khinzir, darah dn sebagainya.
-berwuduk.rukun rukun wudu yg kita perlu patuhi.

rukhsah dalam islam
- keringanan kepada mereka yg musafir,takde air, sakit.. boleh bertayamum

Juzuk 7

( akidah dan keimanan )
surah al anam
- asal nama dr ayat 136

‫َو َﺟ َﻌﻠُۡوا ِٰ ّ ِ ِﻣ ﱠﻣﺎ َذ َراَ ِﻣ َن ا ۡﻟ َﺣـ ۡر ِث َواۡﻻَۡﻧ َﻌﺎ ِم َﻧ ِﺻ ۡﯾ ًﺑﺎ‬

- surah ini diturunkan sekali gus satu malam. bersama 70 000 malaikat.
- ada beberapa ayat Allah motivasikan nabi untuk cekal menghadapi org kafir

Juzuk 8

surah al anam

- Allah beri amaran kepada quraisy yg terus menerus menyerang nabi
- jalan yg lurus hanya bila kita pegang alquran.
- Allah memberi motivasi agar jangan takut dan gentar untuk baginda berdakwah.

surah al a'raf
- cerita pasal lelaki yg dilema nak ke syurga atau ke neraka
- bermaksud tembok yang tinggi .
- kesungguhan iblis untuk menyesatkan nabi adam dan hawa supaya manusia sedar .
- karenah quraisy yg sentiasa menolak wahyu.
- wahyu seperti air yg hidupkan tanah yg tandus.
- kemusnahan yang berlaku. kehancuran kaum nabi nuh as.

surah al a'raf Juzuk 9

- surah makkiah yg terpanjang dalam al-quran
- hidup di bawah byg byg alquran ialah nikmat.

kisah syuaib
- kaumnya menentang untuk tidak beriman

signifikan.
- para nabi ditentang.

peristiwa nabi musa as
- ahli sihir firaun beriman kepada nabi musa setelah melihat
kebenaran yg dibawa boleh nabi musa

surah al anfal Juzuk 10

- 4 surah sebelum ini, menjelaskan nabi yg layak menjadi pemimpin
- kisah sejarah pasti berulang
- Allah memaparkan kemenangan nabi atas org yg sembah berhala
- Takdir Allah bekerja untuk memenangkan kaum muslimin.

surah at-taubah

- perang terakhir nabi
- amaran terakhir kpd mereka sebelum diheret kpd kemusnahan
- Allah menghina org yg mengekalkan dirinya dalam kekufuran.

Juzuk 11

surah at-taubah

- kalau nak bertaubat. kita tidak perlukan org tengah untuk
sampai kan taubat. berdoa byk2.
- taubat memerlukan itqan.
- ITQAN ialah istiqamah dalam melakukan sesuatu,
berazam untuk tidak mengulangi kesalahan yang sama.

surah yunus

- pasal kaum nabi yunus.
- mereka beriman sebelum turunnya azab.
- agama bukan kosmetik.

surah hud Juzuk 12

- penciptaan manusia untuk beribadah kepada Allah.
- Nabi meninggalkan beberapa wasiat.
1. istiqamah
2. tidak melampaui batas. tegas mesti bertempat
3. sentiasa menjaga solat.
4. sabar.

surah yusuf

- pada kisah2 mereka ini terdapat pengajaran bgi mereka yg sentiasa berfikir.
- kesabaran drpd berhenti berharap dgn rahmat Allah.
- dinamakan surah yusuf sbb keseluruhannya cerita pasal nabi yusuf.

surah yusuf Juzuk 13

- kisah terbaik dan kisah motivasi kepada nabi.

- bila kita diuji dengan ujian yg besar. bacalah surah yusuf.

- surah ini penuh cerita pasal kesabaran

- kita tidak mampu mengubah takdir Allah tapi kita boleh ubah

cara kita memandang takdir yg telah ditetapkan.

- setiap ujian adalah nikmat.

- setiap derita adalah harapan.

- setiap luka akan jadi keceriaan. surah ibrahim
- stay positive ! - banyak doa yg boleh diaplikasikan
- ambil lah peluang untuk dekat ngn alquran. - Allah nak ajar kita bersabar.
- kepentingan bahasa arab.

surah al hijr Juzuk 14

- Allah merumuskan pertembungan golongan pendusta dgn penentang yang bermula
sejak iblis mendustakan nabi adam as hingga nabi muhammad
- menggambarkan fasa boikot kpd nabi pada tahap maksimum
- ada beberapa kisah nabi lain yg Allah ceritakan untuk memotivasikan Nabi
- bila menghadapi masalah,cuba kenang,adakah kita yg paling susah dalam dunia ni ?
- alasan2 quraisy untuk mengikut Nabi Muhammad saw
- al quran akan terpelihara shingga hari kiamat

surah an nahl

- Allah yg memerintah semua yg ada di muka bumi ini
- Allah menegur sikap manusia suka menyalahkan takdir yang ada dalam rukun iman.
- Allah ceritakan sebab kenapa Allah tangguhkan azab kpd quraisy.
- ancaman azab yg disediakan kpd mereka yg kufur.

Juzuk 15

Surah al Isra

- dinamakan berdasarkan ayat first
- Allah berikan hadiah kepada orang atas kesabaran
- Allah ceritakan nikmat kepada Allah
- lebih kepada pendidik ( sosial, jihad )
- banyak perharaman seperti pengharaman mendekati zina, membunuh anak yatim
- lebih menceritakan tentang Nabi Musa
- bagaimana kita merendahkan diri kepada ibu bapa .
- sistem kehidupan yang tersusun.

Al Kahfi
- surah makkiah yang dimulakan dengan pemujian kepada Allah.
- kisah ashabul kahfi yg sabar dan tetap pendirian.
- kisah kesabaran nabi khidir yg mencari ilmu.
































Click to View FlipBook Version
Previous Book
9.6 Gizi Seimbang-Biologi KSSM
Next Book
Presentation (4)